Pozvánka ke hře
Jsou Velikonoce roku 1980. Skupinka lidí se shromáždí v mohutném sklepení
středověké tvrze Malevil na pravidelném skoro rituálu stáčení vína.
Francouzského vína, z malevilských vinic - jedněch z nejlepších v oblasti. Náhle
zhasnou světla a za dalších několik vteřin se ozve ohlušující hřmot, tak
pronikavý, že jej nelze slovy vyjádřit. Musel to být velice silný randál, když
dolehl kamennými stěnami dvoumetrové síly až jedno patro pod zem. Vzápětí za ním
se přižene horko. Musel to být skutečně velký žár, když ohřál sklepení, ve
kterém je po celý rok stabilní teplota třináct stupňů na skoro devadesát… A
všechny rádiové stanice mlčí…
Konec světa, nebo spíš konec onoho světa, v němž jsme do té doby žili, začal
úplně prostým a zcela nedramatickým způsobem. Zhaslo světlo.
"Konec světa" příliš připomínal úzkost a beznaděj a "den D" zase příliš
připomínal válku. A tak se ujalo cudné a eufemistické označení "když se stala ta
věc". Pomocí slov jsme zavedli v chaosu aspoň nějaký řád a vrátili času jakousi
lineární posloupnost. Říkáme "předtím" - "když se stala ta věc" - "potom". Ono
"potom" označuje jak naši nejistou přítomnost, tak hypotetickou budoucnost.
Minulost je pro nás dvakrát minulá, ztracený čas dvakrát ztracený, protože jsme
spolu s ním ztratili i svět, v němž uplýval. Došlo ke zlomu. Běh staletí byl
přerušen. Nevíme už, jak na tom vlastně jsme a čeká-li nás vůbec ještě nějaká
budoucnost.
Pokud vám název jeskyně a tahle slova něco připomínají, máte pravdu - jeskyně
vychází ze stejnojmenného románu od Roberta Merleho. Ale pouze vychází - postavy
jsou na vaší fantazii (a dohodě se mnou) a příběh potom "když se stala ta věc"
je zcela v našich rukou.
Malevil je mohutný, napůl zřícený hrad ze 13. století, usazený v půli strmé
skály, jež se tyčí na údolíčkem řeky Rhunes. Skála je ze všech stran nepřístupná
a jediná cesta, vinoucí se vzhůru po náspu po západní straně byla určitě
vybudována jen kvůli přístupu na skalní plošinu, aby tu mohl být postaven hrad a
podhradí. Přes všechnu svou velkolepost krásou zrovna nevyniká. Na rozdíl od
všech ostatních hradů v kraji nelahodí oku ani proporcemi, ani oblou siluetou a
s krajinou rovnež nijak zvlášť neharmonuje. Zdejší krajina je totiž veselá,
svěží a rozvlněná, a Malevil svérázný a sveřepý. Člověk tu nenajde žádné měkké
linie, nic elegantního. Všechno je tu účelné. Kámen z jeho zdiva sice pochází ze
zdejších lomů, ale jeho architektura je importovaná. Malevil je anglický. A
hranatý. Postavili ho v době stoleté války a měl tu svůj opěrný bod Černý princ.
Stavba je to veliká, hranatá a vojensky jistě velmi funkční - byl zbudován jako
nedobytná pevnost, z níž mohla hrstka ozbrojených mužů držet v uctivé
vzdálenosti pěkný kus kraje. Z osady v podhradí zůstaly jen rozvaliny, ale kámen
z nich - celé hromady - se velice hodil na restaurování hradu a přístavky. Asi
uprostřed podhradí vytváří skála rozlehlou a hlubokou sluj - vyskytují se tam
stopy pravěkého osídlení, ne sice tak bohaté, aby byla jeskyně citována v
odborné literatuře, ale přece jako dostatečný důkaz, že Malevil už tisíce let
před vybudováním hradu poskytoval lidem útočiště.
* * * * *
Když si dnes vzpomenu na svá tehdejší zoufalství a trápení, připadají mi skoro
komická. Maličký smutek na úrovni maličkého života a směšně neúměrný tomu, k
čemu mělo vzápětí dojít.
Koření, kterého člověk ve spotřební společnosti spotřebuje nejvíc, je
optimismus. Od té doby, kdy byla planeta přecpaná vším možným, co ji mohlo
zničit - a s ní případné i planety jí nejbližší -, začali jsme nakonec klidné
spát. Dali jsme se kupodivu uchlácholit právě faktem, že počet děsivých zbraní
tak neúměrné vzrostl a vlastnilo je stále více národů. Protože se po nich od
roku 1945 nikdy nesáhlo, existoval všeobecný předpoklad, že se nikdo neodváží a
k ničemu nedojde. Klamnému bezpečí, v němž jsme žili, se nakonec dostalo i jména
a s ním zdání jakési vysoké strategie. Říkalo se mu „rovnováha strachu”.
Jedno je ovšem pravda: v týdnech před dnem D se nestalo nic, absolutně nic,
podle čeho by se dal předvídat. Tu a tam se samozřejmě válčilo, hladovělo,
zabíjelo. Sem tam se páchaly krutosti. U méně vyvinutých národů zjevně, u
křesťanských skrytější. Ale celkem nic, co bychom byli v posledních třiceti
letech už nezažili. A navíc se to všechno odehrávalo příjemně daleko od nás, u
národů v jiných končinách. Jistě, lhostejní jsme nezůstávali, pohoršovali se,
podpisovali rezoluce, někdy dokonce i věnovali nějaký ten peníz. Ale v hloubi
duše nám všechna ta na dálku prožívaná muka nakonec přinášela uklidnění. Smrt
byla vždycky něčím, co se týkalo těch druhých.
Je docela možné, že to nikdo předvídat ani nemohl. Třeba se jen strašlivě
přepočítal nějaký státník, oklamán tvrzením svého generálního štábu, že má v
rukou absolutní zbraň. Nebo zničehonic zešílel některý ze zodpovědných činitelů
či vykonavatelů, třeba i na celkem nízkém stupni, a vydal rozkaz, který pak už
nikdo nemohl vzít zpátky. Nebo prostě selhal materiál a došlo k řetězové reakci,
při níž automatické odezvy z jedné strany rozpoutávaly nové odezvy protivníka a
tak pořád dál až do konečného zničení Možností je celá řada. Pravdu už se
nedovíme nikdy: prostředky, jejichž pomocí bychom ji mohli zjistit, propadly
zkáze.
Noc propukla o velikonocích, v onen den, kdy se zastavily dějiny, protože už se
neměly čím zabývat: jejich tématem byl vývoj civilizace, která skončila.
[zpět] [Úvod
- Francie 70.let] [pozvánka ke hře/oficiální
historie] [Francoa
Perez - den D]
|